Vanha pappila

• näyttelyille
  • konserteille
  • myyntiesittelyille

Rakennuksessa on tilava sali, neljä muuta huonetta, apukeittiö ja hyvin varustettu keittiö.
Tilaa on yhteensä 200 m2, eli 120 hengelle. Rakennuksessa on äänentoistolaitteet, audiovisuaalista välineistöä, asiakirjojen monistusmahdollisuus ja tarvittaessa internetyhteys.
Ulkotilaisuuksia varten on nopeasti pystytettävä sadekatos.

Päärakennuksen lisäksi alueella on vuonna 2004 perusteellisesti kunnostettu puulämmitteinen sauna. Siihen mahtuu kerralla kylpemään seitsemän henkeä. Pukuhuoneessa on takka. Saunan läheisyydessä on erilaisia pelimahdollisuuksia, grilli- sekä huvimaja ja kylpijät voivat virkistäytyä saunan ohi virtaavaan puroon kunnostetussa virkistysaltaassa.

PAPPILAN VUOKRAUS

Pappilan pihapiirin rakennusten vuokraus

Pappila
Pappilan vuorokausivuokra sis. siivouksen 165 €. Pienimuotoiset tilaisuudet sovitaan erikseen.
Astiat 30 €.
Pöytäliinojen vuokra 5 €/kpl.
Astioiden lainaus ulos 40 €.

Korsu, sauna ja huvimajat

Grilli- ja huvimaja 30 €
Korsun vuokra 50 €.
Saunan vuokra 50 €.
Saunan + korsun vuokra 80 €.

Telttakatos
50 hengen telttakatoksen vuokra 120 €. Pystytys ja purku sovitaan tapauskohtaisesti.

Myynnissä
Toivakan kotiseutuviiri: Koko 50×450 cm   70,00 € ja koko 50×550 cm   95,00 €.
Valokuva-arkistosta myydään digitiedostoina kuvia  hintaan 16,00 € (sis. alv 24 %) + toimituskulut 4 €.

Yhteyshenkilö:

Markku Ilomäki puh. 044 030 2050

VANHAN PAPPILAN HISTORIA

Toivakan Vanhan Pappilan rakennukset valmistuivat aivan 1800-luvun lopussa. Ensimmäiset pysyvät asukkaat pappila sai, kun sinne muutti vuonna1910 Toivakan kirkkoherraksi valittu, myös virsirunoilijana tunnettu Simo Korpela. Hän asuikin pappilassa kuolemaansa 1936 saakka.

Seuraava kirkkoherra Kalle Lukumies muutti pappilaan vuonna 1937 ja asui siellä siihen saakka, kun lähemmäksi kirkkoa valmistui vuonna 1961 uusi pappila. Entinen Pappila jäi seurakuntataloksi vuoteen 1975, jolloin uusi seurakuntatalo valmistui kirkon viereen. Tämän jälkeen pappilalla oli vain tilapäistä käyttöä. Osa siitä oli asuntona, osa välillä Kansalaisopiston opetustiloina, ja viimeksi se toimi partiolaisten kokoontumispaikkana.

Kun ylläpitäviä korjauksia ei tehty, ja kun rakennuksen molemmissa päissä vesiputket olivat rikkoutuneet, antoi alapohja lahottajasienille erinomaisen kasvualustan. Rakennus vaurioitui perustuksia myöten. Erityisesti 1980-luvulla selviteltiin rakennuksen kohtaloa. Seurakunnalla ei ollut rakennuksille käyttöä, joten se ei katsonut voivansa ryhtyä niitä korjaamaan.

Vanhat toivakkalaiset halusivat kuitenkin rakennusten säilyvän, ja viimeiseksi mahdollisuudeksi tähän  nähtiin niiden siirtäminen Toivakan Pitäjäseuran omistukseen.
Kaupat seurakunnan kanssa tehtiin, ja niin vuonna 1989 alkoi Vanhan Pappilan kunnostus,
joka jatkuu edelleen. Tukea ja avustuksia on saatu valtiolta, kunnalta, seurakunnalta, yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityisiltä henkilöiltä. Erittäin suuri osa töistä on tehty talkoilla,
joihin on osallistuttu lähes jokaisesta Toivakan kyläkunnasta.

VANHAN PAPPILAN SAUNA

Sauna ympäristöineen on kunnostettu 2000-luvulla, sekä 2018 rakennettu grilli- ja huvimajat. Pihassa on laatoista tehty shakkiruudukko. Siellä on myös puroallas, jossa voi käydä virkistäytymässä. Sinne on hankittu erilaisia pelejä, kuten petangue, mölkky ja tikkataulu.

Saunaa vuokrataan ja sitä voi kysyä  Mikko Kuustieltä puh. 0400 797 672, email. mikko.kuustie@gmail.com. ja Liisa Kuustieltä puh. 040 5199 749, email. liisa.kuustie@gmail.com

PERINNEPOLKU

Vanhan Pappilan pihasta alkaa perinnepolku 6/8 km:n pituinen liikuntareitti, jonka varrella olevissa  tauluissa kerrotaan Toivakan nähtävyyksistä, historiasta ja luonnosta. Perinnepolkua hoitaa Toivakan kunta lisätiedot https://www.toivakka.fi/vapaa-aika-ja-kulttuuri/vapaa-aika/keskustan-liikuntapaikat/perinnepolku/